Ernyős verbéna (Verbena bonariensis)

Sok növény van, amelyre fáj a fogam, de ezért igazán epekedtem. És most megszereztem -a magját. Nem is tudom, hogy hol kezdődött ez a történet. Hol láttam, mikor, élőben vagy könyvben, tv-ben, fogalmam sincs. Csak azt tudom, hogy mióta láttam, magaménak akartam. Magyarországon nem sikerült felkutatnom, viszont, mikor tavaly Drezdában voltunk (a húgom lakik a közelében) a Großer Garten-ben láttam, így arra gondoltam, hogy talán Németországban elterjedtebb és könnyebben megszerezhető. Mozgósítottam a családot és múlt hét csütörtökön kaptam meg a magokat. Nagyon kíváncsi vagyok sikerül-e a csíráztatás, mert van aki hidegre teszi őket- állítólag 2 hét hideghatásra van szükség a csírázáshoz -van aki nem, van akinek kikel a szabadban és elszaporodik, van akinek a szobában sem sikerül a magból palántát nevelni. Egyszóval ki kell kísérleteznem. Egyébként annyit tudok róla, hogy az angolszászoknál igen elterjedt és nagy becsben tartott növény, amelyből nem lehet túl sok egy kertben. Valóban impozáns látvány a magas virágszárak tetején egyensúlyozó ibolyaszínű virágernyők erdeje. Akár 200 cm magasra is megnőhet, levelei keskenyek, sötétzöldek, a növény tövén helyezkednek el. A virágszárak csupaszak, át lehet látni közöttük, ezért jó, ha nagy csoportokba, vagy sorokba ültetjük. Szellős megjelenése miatt a vegyes évelőágyások előtéri és középnövényeként is használható, nem takarja el a mögötte lévőket. Mindenféle stílusú kertbe jól beilleszthető, vidékitől a modernig. Nálunk valószínűleg nem télálló, bár enyhébb éghajlaton, mint a miénk (itt Harkányban) védett helyen, takarással átteleltethető, vagy a tövét kiszedve is lehet a teleltetésével próbálkozni, vagy egynyáriként évről évre elvetni a magját, ha nem veti magának. Szereti a napot, a jó vízháztartású talajokat. Júliustól szeptemberig virágzik. Kiváló vágóvirágnak is. Sokan azért is szeretik, mert vonza a pillangókat. Számomra ez nem annyira erénye, mint inkább hátránya, mivel nem kedvelem a rovarok társaságát, főleg nem az ekkorákét, de ezt már csak lábujjhegyen jegyzem meg. Egy kis ízelítő Robin fotóiból.



Megjegyzések

Réka üzenete…
Szia! A neten keresgélve találtam erre a posztodra - én is szeretnék ernyős verbénát! Sikerült a magvetés? Mik a tapasztalatok? Ha esetleg van magod, lehet kérni/venn belőle? Köszi!
Juhmeli üzenete…
Sajnos az akkori nem sikerült, de aztán kaptam egyetlen növényt, és az szépen elszaporodott mindenfelé a kertben. Szívesen küldök növényt, magot, ha küldesz címet.
Unknown üzenete…
Szia!
A növény utáni keresgélés során akadtam én is a posztodra. Hozzád hasonlóan én is már kb. két éve kutatom a lehetőséget, hogy hogy tudnék növényhez vagy maghoz jutni. Nagyon tetszik, gyönyörű virág és mindig csak parkokban látom és a kertészetekben melyek a környékemen vannak sajnos nem tartják. :(
Nem szeretnék tolakodónak tűnni, ha lehetséges lehet még kérni vagy venni a magból?
Köszönöm a választ előre is.
Lilla
Unknown üzenete…
Sziasztok!
Nagyon megörültem ennek a posztnak, mert én is vadásztam ezt a növényt.😊
Tegnap sikerült nekem is 1db-ot vásárolnom.
Olvasva a fenti sorokat most kicsit összezavarodtam hogy mivel egynyárinak mondják és magról vethető tavasszal, akkor azt hogy kell értelmezni hogy elszaporodott a kertben? Ezek szerint ha túléli a telet akkor lesz jövőre is és egyre több és több?
Köszönöm ha válaszoltok!E.Orsi
Juhmeli üzenete…
Szia, elveti a magját és mindenhonnan előbújik, de a növény a telet is átvészeli és kihajt tavasszal, mint ez évelők.
Unknown üzenete…
Szia, nagyon köszönöm a választ, akkor reménykedem hogy az enyém is szapora lesz 😊